Nyligen släppte den holländska elbilsstartupen Lightyear sin solcellsdrivna elbil Lightyear 0, som kostar hela 263 000 dollar. Till skillnad från tidigare solcellsdrivna bilar, som mestadels är koncept, meddelade företaget att de kommer att leverera modellen till kunderna en efter en i november i år, med totalt 946 enheter.
Enligt företaget kommer solpanelerna att göra det möjligt för Lightyear 0 att färdas cirka 70 kilometer per dag utan att laddas. Med en genomsnittlig pendlingssträcka på cirka 35 kilometer per dag kan den åka i upp till två månader i molnigt väder innan den laddas, och till och med upp till sju månader i taget i soliga länder.
Så är Lightyear 0 en riktig solbil?
Vad är en solcellsbil?
En solcellsbil motsvarar ett solcellssystem utanför elnätet och använder solceller för att omvandla ljusenergi till elektricitet, som används för att driva bilen, och elektriciteten kan också lagras i ett batteri som backup. Den energi som krävs för bilen tillhandahålls helt och hållet av solenergi, vilket anses vara en ren solbil.
Som vi har sett är de flesta "solcellsbilar" i själva verket ett solcellssystem på nätet, där solenergin kan tillhandahålla en del av energin för bilen, och i avsaknad av solljus eller om batteriet tar slut kan bilen drivas genom att anslutas till en extern kraftkälla eller genom att man tillför andra fossila bränslen.
Vilka former av solcellsbilar finns tillgängliga?
Hittills finns det två huvudtekniker för tillämpning av solenergi i bilar: som drivkraft och som ett komplement till fordonets drivkraft.
Den ena är att använda solenergi helt och hållet som drivkraft, utan att använda något fossilt bränsle eller någon extern kraftkälla. Den skiljer sig mycket från den traditionella bilen både till utseende och till funktionsprincip. Solbilen har ingen motor, chassi, drivning, växellåda och andra komponenter, utan består av batteripaneler, lagringsapparater och motorer. Användningen av solpaneler som fästs på utsidan av bilens kaross, solenergin omvandlas direkt till elektricitet, och genom förbrukningen av elektricitet drivs fordonet.
För det andra, solenergi och annan energi som blandas för att driva bilen, dvs. användning av solenergi som extra energi för att driva bilen. Utseendet på bilen med sammansatt energi liknar den traditionella bilen, men endast på bilens yta med en del av solcellerna (paneler), t.ex. på taket. Den begränsade karossytan drar till sig solljus och producerar elektricitet som en kompletterande energikälla för fordonsanvändning.
Solbilens historia
År 1978 utvecklades världens första solcellsdrivna bil i Storbritannien, som nådde hastigheter på upp till 13 kilometer i timmen. Senare utvecklade Mexiko ett nytt trehjuligt fordon med solpaneler på taket, som nådde en hastighet på 40 kilometer i timmen, men som bara genererade tillräckligt med elektricitet för 40 minuters körning per dag och som inte kunde köras över långa sträckor.
År 1982 byggde Australien en solcellsdriven bil som kallades "Quiet Successor". Bilen var utrustad med en anordning på toppen som absorberade solenergi och laddade två batterier som i sin tur drev motorn. Två uppfinnare körde bilen över hela Australien. Sedan dess har Solar Challenge hållits vartannat år i Australien sedan 1987, där lag kör solcellsdrivna bilar från Darwin i norra Australien över 3 000 kilometer till mållinjen i Adelaide, och använder sig enbart av solenergi i processen.
Vid Australian Solar Car Race 2003 vann den nederländskt byggda solbilen "Nuna II", som körde 3010 kilometer på 30 timmar och 54 minuter och satte ett nytt världsrekord för en solbil med en topphastighet på 170 kilometer i timmen.
Vilken typ av solbil är Lightyear 0?
Lightyear, ett nederländskt företag som har forskat om solenergi i många år och deltagit i World Solar Challenge, vann första platsen i Cruiser-klassen 2013 och har utvecklat solbilar sedan dess. lightyear producerade sin första prototyp 2019. Tre år senare, efter många tester, iterationer och konstruktioner, gick Lightyear 0 äntligen in i massproduktion.
Tekniskt sett är Lightyear 0 inget annat än en elbil med solpaneler. lightyear 0 har 782 IBC monokristallina solceller på huven, taket och utsidan av bakluckan, uppdelade i 28 olika individuella grupper och täckta med totalt 5 kvadratmeter solpaneler.
Även om Lightyear 0 inte anses vara en ren solcellsbil är det världens första massproducerade bil med solcellsladdningsmöjligheter. De högeffektiva IBC-cellerna ger Lightyear 0 en ren solräckvidd på 70,8 kilometer per dag, vilket redan är en stor förbättring.
Slutsats
Solpaneler har inte varit ett viktigt inslag i bilar eftersom de bara kan använda en begränsad yta för laddning. Musk försökte integrera solpaneler i Tesla Model 3, men övergav till slut försöket på grund av ineffektiv användning och sa att "det mest ineffektiva området att använda solenergi är i bilar". Om bilföretagen inte kan lösa omvandlingseffektiviteten, produktionskostnaderna och konstruktionsproblemen kan rena solcellsbilar fortfarande vara långt borta.
Eftersom solcellstekniken fortsätter att utvecklas (National Renewable Energy Laboratory har utvecklat en III-V-cell med sex förbindningar och en solcellskonverteringseffektivitet på 47,1 % till 2020) är framtiden dock fortfarande mycket nära i vår fantasi. Kontakta oss idag för mer information om våra solcellsprodukter.